Anders Landgren delar framgångsreceptet
I vårt hörn av världen strävar vi alltid efter det
bästa. Anders Landgren, konsult på Youturn, berättar hur han hjälper Lindvallen
Restaurangers medarbetare att hitta sin inre motivation. Hemligheten?
Nyfikenhet istället för dömande! Låt oss utforska hur detta förverkligas.
Hur ser uppdraget för Lindvallen Restauranger ut?
– Vi ger ledare verktyg för att hitta sin
egen hållbara motivation, vilket i sin tur hjälper dem att skapa motivation
hos sina medarbetare. Det handlar om att bygga en grund för varaktig
motivation.
Hur utbildar ni nya medarbetare? Vad är tricket?
– Hemligheten är att odla denna drivkraft
genom att ge människor en mening med deras arbete, tydlighet i deras uppgifter
och visa att någon bryr sig om dem genom hela resan. Detta är grundprinciper
som vi omsätter i praktiska metoder. Nya medarbetare involveras direkt i
Lindvallen Restaurangers vision och mål. De deltar i en dialog om sina
ansvarsområden och vi sätter upp rutiner för uppföljning och feedback
tillsammans.
Hur förstärker ni ”värdskapet”?
– Det gör vi genom att engagera medarbetarna
i Lindvallen Restaurangers vision och mål, ge dem tydliga arbetsuppgifter och uppföljningsstrukturer. På så sätt
skapar vi en känsla av tillhörighet, kompetens och självförtroende. Först då
har vi möjlighet att integrera kunskapen om hur man kan förbättra värdskapet
och göra varje gästmöte till en bättre upplevelse.
Vilken är den viktigaste lärdomen om utbildningen?
– I korthet så är den viktigasre lärdomen:
Var nyfiken på människor, inte dömande. Det är nyckeln till en framgångsrik
utveckling.